Olo 0:n purku

18.9. Olo0 session purkumuistiinpanot

Scan-koodit

  • näppikset lähettää tietokoneelle
  • näppäimellä oma
  • jäänne historiasta, halpa toteutus
  • näppäimellä voi olla monta(alas, ylös) tai sitten toistetaan samaa koodia
  • pohjassa ja ylös on tärkeitä, koska shift alt jne
  • priorisointi, alt on korkein, sitten ctrl, shift

Eka kuva
Toinen kuva

Pysymätön muisti

  • Volatile
  • Keskusmuisti, RAM-muistia
  • Käyttis, ohjelmien runtimeä
  • Nopeampaa kuin kovalevy, hitaampaa kuin prosun välimuisti
  • Rajattu koko
  • Siirtyy väylää pitkin prossuun, Kellopulssien taajuus ja väylän nopeus vaikuttaa kokonaisnopeuteen
  • Virkistettävää, pieniä konkkia, jotka luetaan ja virkistetään

Kuvia muistiinpanoista:

sivu 1
sivu 2

Välimuisti

  • ei tarvi virkistää
  • prossulla
  • ensin haetaan täältä, jos ei löydy, niin haetaan keskusmuistista
  • todennäköisesti tarvittavaa, useasti käytettävää tietoa

Kuva muistiinpanoistapuuttuu

Pysyvä muisti

  • Magneettinen(kovalevy,nauha), optinen(levyt), flash, paperinen
  • Kiintolevy(levyjä, lukupää)
  • tiedostojärjestelmä(fat, ntfs, ext)
  • SSD-levyt nopeita ja kestää tärinää
  • Väylät

Pysyvän muistin tiedostojärjestelmä

  • Jaettuina osiin(clusterit, sektorit)
  • Pirstaloituminen
  • datan haku, hakemistot
  • käyttöjärjestelmä hoitaa tiedostojärjestelmää
  • Metadata(nimi, aika, käyttäjätiedot jne.)

Kuva muistiinpanoista

IO

Sampsa kalvot

IO enemmän output

  • Kertoo muille, mitä tapahtuu
  • näytöt, haptinen jne
  • Näyttö
  • näytönohjain -> piirtää kuvat -> muuttaa signaaliksi näyttöä varten -> näyttö näyttää
  • Näyttö ei tarvi ajuria, koska näytönohjaimen portit on standardoitu
  • Näytönohjaimen grafiikkapiiritä voidaan käyttää kiihdyttämiseen
  • Näytössä tärkeää, resolutio ja virkistystaajuus, jotta kuva voidaan näyttää
  • Analogista signaalia (VGA), digitaalinen(dvi, hdmi)
  • tulostin
  • kuva lähetetään tulostimelle, tulostin tallentaa, sitten tulostaa
  • äänikortti muuntaa signaaliksi, vahvistaa vähän ja pistä äänen kaiuttimelle
  • Haptinen teknologia(tuntoaisti)

Unicode

  • Merkistöjärjestelmä, joka määrittää yksilöivän koodin yli 100000:lle merkille
  • Kaikki maailman merkit mahtuu 🙂
  • kolme koodausta (utf-8, 16, 32)
  • utf-8 = vaihtelevan pitkä, osaksi yhteensopiva vanhojen kanssa, yksi merkki 1-4 tavua, helppo tunnistaa automaattisesti
  • Osin korruptoitunut data voidaan palauttaa ei-korrutoituneiden kohdalta
  • utf-16 on aina tavupareissa
  • utf-32 on aina 4 tavua, simppeli, kaikki saman kokoisia
  • Unicoden käyttö yleistä, koska kieliä on paljon, ennen vanhaan tallennettii miten sattui ei-yhteensopivilla koodauksilla.
  • Tuki myös ohjelmointikielissä

Linkki muistiinpanoihin

Ei-unicode

  • Ennen bitit oli kalliita
  • Monta erilaista
  • suomessa suosituin 8859-1
  • 7-bittisen asciin laajennus
  • Monta muuta iso-merkistöä
  • Muita merkistöjä, venäjällä on koi-8 kyriilisile, aasiassa omansa

Eri Scan-järjestelmät

  • PC-XTn mukana SCAN 1
  • jokasella näppäimellä 7 bittiä, 1 bitti ylös/alas tilaan
  • Merkkien encoodaukset
  • Set 2 on yleisin ps/2-näppiksissä
  • Set 2 imb pc AT:n kanssa
  • USB-näppikset ei käytä

Written with StackEdit.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s